Kohti pyöräilykautta – pyörän keväthuolto

Juttu on tehty yhteistyössä Bikesterin kanssa

Pyörä valmiiksi tulevaan pyöräilykauteen

Pyöräilykausi on alkamaisillaan, alkanut jo, ja innokkaimmille se ei ole välttämättä edes koskaan päättynyt. Riippumatta siitä mihin porukkaan kuulut, kevät on hyvä aika huoltaa pyörä tulevia valoisia ja kuivia kuukausia varten. Jotta pyöräilykaudesta saa mahdollisimman paljon irti, on tietyt huoltotoimet paikallaan.

Jarrupalojen vaihto on hyvä paikka aloittaa pyörän keväthuolto, varsinkin jos olet pyöräillyt aktiivisesti myös talvikaudella. Suolatut tiet yhdistettynä likaan ei ole suotuisa yhdistelmä pyörälle ja sen osille. Jarrupalojen vaihto ja levyjen puhdistaminen kannattaakin ajoittaa kauden alkuun, kun tiet on vasta puhdistettu hiekasta ja suolasta.

Myös ketjut kannattaa tarkistaa aika ajoin, sillä ne löystyvät ajan myötä. Löystynyt ketju vähentää takapakan elinikää. Onkin viisaampaa vaihtaa voimansiirron halvempi komponentti useammin, kuin vaihtaa takapakka.

Yleisesti voidaan suositella käytettävän alkuperäisen valmistajan komponentteja, kun hankitaan uusia osia. Tässä Triathlon Factoryn keväthuollossa käytetty ketju oli 11-vaihteinen SRAM PC-1130 ja levyjarrupalasarja SRAM Road/Level teräslevyllä.

Tubeless-renkaat ovat nykyisin käytössä maaston lisäksi myös maanteillä. Nimensä mukaisesti tubeless-renkaissa ei ole ollenkaan sisäkumia, ja tästä syystä etuna perinteisiin renkaisiin on niiden keveys. Tubeless-rengas vaatii oman tiivistysaineensa, “litkun”, joka tiivistää liitospinnat sekä pienet reiät ilmavirran mukana. Litku kuivuu ajan myötä, joten tämä prosessi täytyy uusia noin 5-10 kuukauden välein käytöstä riippuen.

Peatys’ Tubeless Sealant on loistava valinta, sillä se on täysin biohajoava ja sen käyttöikä on moninkertainen verrattuna monien muiden merkkien valmisteisiin. Riittoisa 1 litran pullo riittää noin 10-16 renkaan litkuttamiseen. Lisäksi tuote sisältää pieniä rakeita, jonka avulla voi paikata jopa 6mm kokoisia reikiä. Muista aina tarkistaa mikäli rengasvalmistajallasi on erityisvaatimuksia jotka vaikuttavat tiivistysaineen valintaan.

Tsekkaa myös nämä tarvikkeet

Sekä kypärä että hyvät aurinkolasit ovat erittäin tärkeitä välineitä pyöräilyssä. Sen lisäksi, että uudet lasit ja kypärä miellyttävät tyylisilmää, kannattaa ne uusia säännöllisesti jo turvallisuussyistä. Vaikka olisitkin tyytyväinen vanhaan kypärääsi, ja se olisi selvinnyt ilman pahempia kolhuja, on useita syitä miksi kypärän uusiminen saattaa olla ajankohtaista.

Vaikka pyöräilykypärien valmistuksessa käytetyt muovimateriaalit ovat kehittyneet viime vuosikymmenen aikana, on niissä silti omat haasteensa. UV-säteily haurastuttaa ajan myötä kypärän pintamateriaalia, jolloin kypärä ei enää suojaa käyttäjäänsä yhtä hyvin onnettomuuden sattuessa. Lisäksi hiki kuluttaa kypärää. Hyvä nyrkkisääntö onkin vaihtaa kypärää aina 2-3 pyöräilykauden välein, mikäli kypärä on aktiivisessa käytössä.

Testiin valittu Oakley ARO3 on erittäin kevyt ja hyvin istuva malli. Erityiskiitokset kypärä saa minimalisesta BOA-kiristysjärjestelmästä, sillä hihna pysyy erinomaisesti paikallaan ajon aikana. Tästä syytä myös aurinkolasit pysyvät miellyttävästi omalla paikallaan, eivätkä liiku eteenpäin, mikä on valitettava ongelma monen kypärän kanssa.

Hyvät aurinkolasit istuvatkin tukevasti kypärän kanssa koko ajon ajan. Lasit eivät saa pudota päästä kovassakaan vauhdissa tai epätasaisessa maastossa. Jos omissa laseissa on naarmuja, tai pinnoite on kulunut, on hyvä aika suunnata lasiostoksille. Testissä ollut Oakley SUTRO S on kapeampi malli merkin SUTRO laseista. Tämä unisex-malli sopiikin loistavasti kapeammille kasvoille. Prism Trail Torch- linssit ja 35% valonläpäisevyys soveltuvat monenlaiseen käyttöön ja Suomen sääolosuhteisiin.

Aurinkoista kevättä ja huikeita & turvallisia hetkiä pyörän selässä!

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.