Välineet uimarin apuna

Nainen ui altaassa

Teksti: Susanna Lehtovaara. Juttu on julkaistu alunperin Triathlon-lehdesssä 2/2016.

Uintitekniikan kehittämiseksi on suunniteltu monia erilaisia apuvälineitä, joista on oikealla tavalla käytettynä hyötyä jokaiselle uintia treenaavalle.

Välineet kannattaa hankkia kohdennetusti omiin tarpeisiin.

Jos triathlonistia ei syystä tai toisesta erota uimahallissa viime kesän kisalakin ansioista, tunnistaa hänet varmasti altaan reunalla olevasta varustepussista. Liiallinen varusteiden kerääminen ja niiden kanssa puljaaminen ei vie uintitekniikkaa eteenpäin, ellei harrastajalla ole tietoa välineiden käyttötarkoituksesta ja suunnitelmallisuutta harjoittelussaan. Aloittelevan (tai jo pidemmälle ehtineen) triathlonistin ei välttämättä kannata hankkia varustepussiaan täyteen välineitä vaan pohtia, mitä hänen tulee uintitekniikassaan kriittisimmin kehittää ja hankkia välineet kohdennetusti omiin tarpeisiin.

Uimalasit

Uimalaseja kannattaa sovittaa aina ennen ostamista, sillä jokaisen kasvoille sopivat erilaiset lasimallit. Lasien tilaaminen verkkokaupasta on riskialtista, ellei valmistaja ja uimalasien malli ole ennestään tuttu ja hyväksi todettu. Liian pienet, suuret tai väärän malliset lasit päästävät vettä ja ovat epämukavat käyttää.

Uimalakki

Lakki on ehdoton varuste uimapuvun ja uimalasien rinnalla sekä naisille että miehille. Uimalakki suojaa hiuksia, lämmittää päätä ja on virtaviivainen. Avovedessä kirkkaanvärinen lakki toimii huomiomerkkinä muille vesillä liikkujille mahdollisen huomiokellukkeen lisäksi.

Lättärit

Käsiin kiinnitettävät lättärit antavat käsivedolle enemmän vastusta ja kehittävät voimaa. Malleja on tarjolla hiukan erilaisia, pääsääntöisesti kumilenkeillä tai ilman. Käteen sujautettava lättärimalli voi olla avuksi myös hyvää käsivetotekniikkaa harjoiteltaessa. On tärkeää kiinnittää huomiota hyvään uintitekniikkaan ja sopivan kokoisiin lättäreihin ennen kuin ryhtyy niiden avulla harjoittelemaan. Pahimmillaan teknisesti heikko käsiveto voi vaurioittaa olka- ja hartiaseudun lihaksistoa lättäreillä uidessa.

Käsiin kiinnitettävät lättärit antavat käsivedolle enemmän vastusta ja kehittävät voimaa.

Pullarit

Pullarit on kelluke, joka sijoitetaan uimarin reisien väliin, yleensä polvien yläpuolelle. Niiden avulla uimari harjoittelee käsivedon tekniikkaa (usein yhdessä lättärien kanssa). Lisäksi pullaria voi suositella myös vartalonkierron ja hyvän uintiasennon treenaamiseen. Pullarit nostavat jalkoja ja niiden kanssa ei tehdä potkuja, jolloin ne antavat tilaa erityisesti keski- ja ylävartalon harjoittamiseen.

Uimaräpylät

Uimarin räpylät ovat jämäkät ja selkeästi lyhemmät kuin sukellukseen käytettävät räpylät. Räpylöillä voi vahvistaa keskivartalon lihaksia ja voimistaa potkutekniikkaa. Aloittelevalle uimarille räpylöistä voi olla hyötyä uintitekniikan harjoittelemiseen ylipäätään, mutta vartalonhallintaa ja tekniikkaa on treenattava paljon myös ilman räpylöiden tuomaa vauhtiapua.

Snorkkelin käyttö helpottuu nenäklipsin kanssa.

Uintisnorkkeli

Uintiin tarkoitettuja, kasvojen edestä otsalta päähän kiinnitettäviä uintisnorkkeleita näkee harrastelijoiden käytössä yhä enemmän. Snorkkelista on hyötyä tekniikan hiomisessa, sillä sen avulla voi hengityksen jättää pois keskittyen erityisesti käsivetoihin, hyvää vartalonkiertoa ja -asentoa unohtamatta. Snorkkelin käyttö helpottuu nenäklipsin kanssa.

Uimalauta

Lautoja voi lainata useimmista uimahalleista ja niitä hyödynnetään eniten potkuja treenatessa. Potkuharjoituksia kannattaa sisällyttää uintiharjoitteluun, mutta kannattaa potkia ajoittain myös ilman uimalautaa. Lauta saattaa nostaa uimarin ylävartaloa tarpeettoman ylös. Harrastajille on myynnissä myös yhden käden lautoja, joiden tarkoituksena on käsivedon harjoittelu.

Kannattaa potkia välillä myös ilman uimalautaa. Lauta saattaa nostaa uimarin ylävartaloa tarpeettoman ylös.

Nilkkaremmi

Uintiasennon harjoittamista voi kokeilla nilkkaremmillä (eng. anckle strap), joka sitoo jalat yhteen estäen potkuttelun. Useille aloitteleville uimareille potkut ovat keskeisessä osassa vauhdin tuotossa ja jalkopään asennon ylläpidossa. Uintiasennon tulee rakentua hyvästä keskivartalon hallinnasta sekä rentoudesta vedessä. Nilkkaremmin ohella voi kokeilla vastusdonitsia, joka sekä sitoo jalat toisiinsa että vastustaa uintivauhtia.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.