Lue alkuperäinen artikkeli Triathlon-lehdessä.
Moni on varmasti kuullut tapauksista, jossa rengas on pamahtanut, kun päivällä lämpötilan noustessa paine kumissa on kasvanut liian suureksi. Kuulostaa täysin uskottavalta, mutta mitä mieltä tiede on tästä asiasta?
Paine (p) renkaassa on suoraan verrannollinen kaasun ainemäärään (n) ja lämpötilaan (T, Kelvin-asteina) sekä kääntäen verrannollinen renkaan tilavuuteen (V). Lisäksi kaasuvakio (R) kertoo näiden muuttujien suhteesta paineeseen.
p = (n ∙ R ∙ T)/V
Ennen pyörälenkkiä pumppaat kumiin 7,5 barin paineen koleassa 15 °C (288,15 K) lämpötilassa. Päivän aikana tulee hirveä helle, jolloin lämpötila nousee 30 asteeseen (303,15 K). Kun ilman määrä ja tilavuus renkaassa pysyvät muuttumattomina, on paine nyt 7,9 baria.
Paineen nouseminen on sen verran pientä, että todennäköisesti kumin pamahtaminen johtuu jostain muusta syystä. Kuitenkin tämä on mahdollista myös paineen takia, jos olet pumpannut renkaat jo lähtötilanteessa aivan liian koviksi.