Ilmanvastus pyöräilyssä

Teksti: Sami Tuomi. Juttu on julkaistu alunperin Triathlon-lehdessä 2/2016.

Ilmanvastus noudattaa kaavaa: F = CdA ∙ p ∙ (v2/2)

Tässä F on ilmanvastus Newtoneina, CdA pinta-alavastuskerroin, p ilman tiheys kg/m3 ja v nopeus m/s.
CdA:n arvo riippuu materiaalista ja sen pinta-alasta.

Hyvässä aeroasennossa pyöräilijän CdA on luokkaa 0,25. Jos tässä asennossa haluaa edetä 10 m/s (36 km/h) ja ilman tiheys on 1,225 kg/m3, on ilmanvastus 15,3 N.

Fysiikan lakien mukaan teho on voima ∙ nopeus, joten pyöräilijän polkiessa tuottamasta tehosta ilmanvastuksen voittamiseksi menee 15,3 N ∙ 10 m/s = 153 W ja loput muihin häviöihin, kuten vierintävastus ja pyörän sisäiset kitkat.

Huonolla asennolla (CdA = 0,35) lukema on yli 60 W korkeampi!

One thought on “Ilmanvastus pyöräilyssä

  1. Pingback: Onnistuminen Vantaan perusmatkalla – Juha-Matti Halonen

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.