Juttu on julkaistu alunperin Triathlon-lehdessä 1/2016.
Bike Fitting tarkoittaa pyörän mitoitusta, jossa tavoitteena on mukava ja tehokas ajoasento ajajan yksilöllisten ominaisuuksien mukaan määritettynä. Bikefitissa voidaan mitoittaa uutta pyörää tilauksesta tai säätää jo olemassa olevaa pyörää paremmin sopivaksi.
Kun aloittaa pyöräilyn, joka tähtää pidempiin matkoihin, kannattaa pyörä aina hankkia pyörä- tai urheiluliikkeestä. Parhaan lopputuloksen saa, kun aloittaa pyörämetsästyksen bikefitilla. Se maksaa liikkeestä ja sen laajuudesta riippuen 70-350 €, mutta usein arvokkaaseen pyörähankintaan sen saa kaupan päälle.
Petri Järvinen kertoo:
Ensimmäinen maantiepyöräni oli Chebici ja siihen otin Bike Fittingin Järvenpäässä Vesa Rautulta. Täysin mittojen mukaan tehty pyörä istui kuin hanska ja koskaan ei ollut vaivoja pitkilläkään matkoilla.
Sitten tuli triathlon mukaan kuvioihin ja halusin hankkia triathlonpyörän. Ymmärsin, että omasta maantiepyörästäni en saa itse muutettua aika-ajopyörää, kun mitat eivät vain anna periksi. Oli siis aika mennä taas Bike Fittingiin. Tällä kertaa valitsin merkiksi Cervelon ja matkasin Lauttasaareen Larun Pyörään, jossa Risto Hirvikallio piti minusta huolta.
Itse Bike Fitting on miellyttävä kokemus, joka alkaa pyöräilijän taustan, käyttötarkoituksen ja liikkuvuuden kartoituksella. Tämän jälkeen valitaan useista satuloista ”perstuntumalla” se sopiva. Satulan valinta kesti jonkin aikaa, koska niitä pitikin kokeilla muutamia kertoja ennen kuin olin varma oikeasta. Tämän jälkeen alkoi polkeminen ja ”pyörän” säätäminen moneen eri suuntaan. Kuvattiin still-kuvia ja videota, mitattiin kulmia ja tarkistettiin watteja. Yllättävän moneen säätöön ratkaisu löytyy pyöräilijän omilla tuntemuksilla. Tämä tietysti hieman jännittää kokematonta pyöräilijää, kun ei ole täysin varma omista tuntemuksistaan.Tilaisuus kestää riippuen mittauksen laajuudesta 1-4 tuntia.
Bike Fittingin jälkeen tilataan geometrialtaan sopivin pyörämalli ja koko, joka säädetään täsmälleen mitoituksen arvoihin. Kun pyörällä ja uudella ajoasennolla on ajettu jonkin aikaa, voidaan suorittaa ns. seuranta-fitting, jossa hienosäädetään asentoa tarpeen mukaan. Tämä korostuu ajoasennon ollessa täysin uusi, jolloin totaalisen erilaiseen ajoasentoon tottuessakin menee jo hieman aikaan. Seuranta-fittingissä voidaan puuttua esimerkiksi sellaisiin ongelmakohtiin mukavuudessa, jotka eivät ole väistyneet totuttelun myötä tai asentoa voidaan viilata vielä aggressiivisemmaksi, jos se nykyisellään koettiin todella helpoksi.
Risto Hirvikallio on tehnyt bike fittingiä jo usean vuoden ajan Larun Pyörässä ja hänen näkemyksensä mukaan bike fitting olisi ensiarvoisen tärkeää tehdä varsinkin ensimmäistä pyörää hankkivalle.
On riski, että harrastuksesta saa väärän kuvan epämiellyttävän ajoasennon vuoksi ja siksi asento pitäisi olla kunnossa alusta lähtien.
Mitoitusta voi tehdä eri tasoilla, mutta aina pitäisi päästä testaamaan suositeltu ajoasento esimerkiksi mitoituspyörän päällä – pelkät mittasuhteet ja laskurit eivät riitä liikkuvuuden ja koetun mukavuuden vaihdellessa hyvinkin suuresti.